Social Media Marketing in 13 stappen: 1-4

“Wat heb ik nou aan Facebook of Twitter ?” “Geen idee wat ik op een weblog moet schrijven” “Pffff, dit kost veel te veel tijd en wat gaat het ons opleveren ?”

SocialMediaStrategy

Herkenbare vragen van personen en organisaties die willen starten met SMM (Social Media Marketing). Een mix van mogelijkheden, platforms, doelgroepen, regels en etiquette maakt het Social Media-landschap voor velen nogal bergachtig en een serieuze uitdaging om te beklikken.Hoe ga je met deze vragen om als je SMM in wil zetten?Deze post maakt onderdeel uit van een drieluik. Over enkele dagen komen ook nog deel 2 en 3. In deze post geef ik meer advies over o.a. doelstelling, het waarom van Social Media te gebruiken,…

Uiteraard zijn deze posts om SDN Consulting te profileren als een volwaardige partner in SMM – aarzel dus niet om een vrijblijvende offerte op te vragen voor de Social Media Marketing van uw bedrijf  !!!


1. Bepaal je doelstelling

Vaak zal SMM een onderdeel zijn van bestaande marketingcommunicatieplannen. Een extra kanaal om je doelgroep te bereiken. Soms kan het ook zijn dat SMM exclusief wordt ingezet. Dit kan verschilende oorzaken hebben: budget, imago, experiment of aard van campagne. Hoe dan ook, in alle gevallen zal je een doelstelling moeten formuleren, of die nu vastligt in het marketingplan of in je SMM-plan.

2. Waarom Social Media?

Na vaststelling van je ‘overall’ doelstelling rijst de vraag waarom je nu SMM in wilt zetten. Een veel gebruikt ‘excuus’ is “omdat iedereen ermee bezig is”. Is dit het geval, stop dan nu.
Inzetten van SMM zonder duidelijke richting resulteert in ‘broddelwerk’ en kan meer schade berokkenen dan waarde leveren.
Uiteraard kan het het ‘meegaan met de tijd’ of ‘de concurrentie bijbenen’ een legitieme reden vormen, maar dan wel binnen het grotere geheel van de in 1. genoemde doelstelling.

facebook

3. Definieer je doelgroep

Ok, je hebt nu in grote lijnen uitgezet wat je wilt bereiken, maar wie wil je bereiken? Met andere woorden, wie is je doelgroep ?
Dit zul je helder voor ogen moeten hebben omdat je doelgroep later de keuze bepaalt voor kanaal, middel en te verwachten respons. Om je doelgroep goed te kunnen selecteren moet je het geheel aan mogelijke ontvangers van de Social Media campagne opsplitsen, ’segmenteren’ in groepen met specifieke kenmerken. In het geval van SMM zullen onderstaande kenmerken minimaal aanwezig moeten zijn:

  • Actief online
  • Actief binnen sociale netwerken en/of content sharing platforms

4. Je imago

Hoe ben je gekend bij het “grote publiek” ? Wat weet je doelgroep van je? Hoe ziet je doelgroep je?
Dit zijn enkele zaken goed om te weten omdat je je me deze informatie een beetje voor kan bereiden op de reacties die je kan krijgen, maar ook rekening kan houden met het niveau van voorkennis dat je doelgroep heeft over jou, je organisatie en/of je product of dienst.

  • Onbekend
  • Niets
  • Heeft van je gehoord, nooit actie ondernomen
  • Heeft al eens actie ondernomen
  • Veel actie, enthousiast
  • Ambassadeurs

In deel 2 ga ik verder over waardepropositie, budget, volg- en publicatiesystemen.

Comments are closed.